zaterdag 26 januari 2013

Disabled Girl

Beste Darwin,

Ik heb de afgelopen twee weken een spel héél veel gespeeld, Katawa Shoujo. Nee.
Het is geen spel, eerder een visueel boek. Het enige wat je echt doet is lezen, en één keer in het half uur maak je misschien een beslissing. Er speelt een goed muziekje continu. Er zijn verschillende thema's die toevoegen aan de scene en de setting.

Waar gaat het over?

Je bent Hisao Nakai, het verhaal begint met dat je met een meisje hebt afgesproken waar je een liefdesbriefje van hebt gekregen. Je staat in het bos en het noodlot slaat toe: hartaanval.

Je slaat een paar maand over en je komt uit het ziekenhuis, je hebt een nare hartkwaal. Je gaat naar een kostschool voor mensen met een handicap of dergelijk en je probeert je weg te vinden. Gelukkig zijn er allerlei interessante mensen, vooral meisjes, waar je vriendschap mee kan sluiten en soms nog wat meer.

Kijk, ik ben niet iemand van de romantische spelletjes, ik haat zelfs de anime-stijl waarin de meisjes getekend zijn. Hisao, de hoofdrolspeler, en eigenlijk jij zelf, is een tactloze, depressieve sukkel die vaak slecht weet waar hij mee bezig is. Doordat ik weinig keus krijg om mezelf te zijn, om de keuzes te maken die ik wil maken, de dingen zeggen die ik wil zeggen, wordt de afstand tussen hem en mij groter. Dit is niet goed voor de immersie.

Gelukkig is de situatie van het verhaal op een gegeven moment zo ver van mijn eigen leven verwijderd, dat ik niet weet wat ik zou doen in zulk soort situaties. Daardoor neem ik aan dat Hisao's keuzes het beste zijn.

Maargoed, de eerste keer dat ik het speelde hield ik iedereen een beetje af. Je hebt Shizune en Misha, beide in het Scholierenbestuur, die jou er ook in proberen te krijgen. Shizune is een dove regelteef, hypercompetatief en erg gepassioneerd, maar kan alleen communiceren door met gebarentaal via de vrolijke en luide Misha te communiceren. Ik ging voor Shizune de tweede keer dat ik het spel doorspeelde. Ze blijkt niet veel meer te hebben dan passie voor leiden en inspireren, en ze heeft een ontzettende klootzak van een vader. Misha is niet bereikbaar, waarom? Omdat je er op een gegeven moment achter komt dat ze ook verliefd is op Shizune!
Voordat ik verder ga, dit zal allemaal erg ongemakkelijk klinken. Een spelletje waarin je kleine meisjes verleidt? Nee, het is eerder een romantisch boek, waar ik op de een of andere manier geboeid door ben.
Dan heb je nog Hanako en Lilly. Hanako is half verbrand en ontzettend verlegen en bang. Ze slijt haar tijd in de schoolbibliotheek en heeft het moeilijk met haarzelf. Gelukkig heeft ze de moederlijke Lilly als vriendin. Niet zoals met de andere meisjes, waar je meer een relatie mee opbouwt, leer je Hanako pas echt kennen aan het einde van haar verhaallijn. Dan pas kruipt ze meer uit haar schulp en vertrouwt ze je. Lilly is blind, super welgemanierd en degelijk. Pas nadat ik de verhaallijn al vrij ver richting Hanako gevold had Ze is zorgzaam en heeft een kick-ass zus die altijd in pak zit. Later kwam ik er achter dat Lilly de smaak van wijn al te pakken heeft. De relatie die je met haar opbouwt is vrij cliché, maar daardoor ook niet moeilijk te begrijpen. Wel is het goed geschreven, alle verhaallijnen zijn goed geschreven.
Ten slotte Emi en Rin. Emi heeft geen benen en doet aan hardlopen en Rin heeft geen armen en schildert. Emi is altijd vrolijk, enthousiast en wil er voor gaan. Ze was de eerste verhaallijn die ik heb gespeeld en ze was zo'n meisje waar je moeilijk nee tegen zegt omdat ze zo'n schatje is. Nogmaals, het is bijna een boek, maar alsnog heb ik het idee dat ik zelf dingen heb gedaan. Vreemd.
Rin is gewoon gestoord. Ze kan niet normaal praten omdat ze continu in conflict is met wie ze is, wie ze wil zijn en dat ze moet veranderen. Ze zegt dingen zonder samenhang, zonder rede. Ik heb haar verhaallijn gisteren en vandaag gespeeld, en ik moet zeggen, ook deze wat goed geschreven.
Bij elk meisje is hun handicap meer dan een verhaalelement, het is hun verhaal. Continu leer je met ze omgaan, met je eigen hartziekte en met de karakters om je heen. De figuren worden allemaal in hun waarde gelaten en je leert ze echt kennen als mensen, niet als japanse dating-sim fucktoys.
Over de liefde bedrijven gesproken, er zit aardig wat van in, zo'n 2 scenes per meisje. Tja, sommige scenes voegen inderdaad wat toe aan het verhaal en gaven meer diepgang aan de relatie. Maar sommige seksscenes waren gewoon ongemakkelijk en onnodig.
Hanako is het beste voorbeeld. Ze is gigantisch verlegen en heeft brandwonden op bijna de helft van haar lichaam. Op een gegeven moment heb je je vriendschap al bijzonder goed vastgelegd met thee slorpen met haar en Lilly en verschillende momenten die als 'dates' kunnen worden beschouwd. Om te laten zien dat je je iets kunt voorstellen bij haar brandwonden, die ze continu probeert te verbergen, laat je het litteken zien van je hartoperatie op je borst. Ze raakt het aan en er is een moment van herkenning. Geweldig.
Maar dan ga je op een gegeven moment mee naar haar kamer en laat ze je haar eigen littekens zien.
Ze staat zo goed als naakt met haar rug naar je toe, en vertelt je hoe ze verbrand is en waarom het zo moeilijk voor haar is. Dit moment is erg sterk vond ik zelf. Ik zou haar proberen te troosten en duidelijk proberen te maken dat ze dit niet hoeft te doen. Tot mijn verrukking deed Hisao hetzelfde. Maar deze idioot vond het blijkbaar een rede om het vele malen intiemer te maken. De seksscène die volgt is niets minder dan gênant. Alsof je het doet met een puppy. Ze is heel lief en je wil haar het liefste bijna fijnknijpen zo hard wil je haar omhelzen, maar tegelijk wil je haar beschermen tegen alles en de wereld. Het voegt NIETS toe aan het verhaal. In plaats van die seksscène hadden ze net zo goed een uitgebreide zoensessie er in kunnen verwerken met hetzelfde resultaat, maar dit was blijkbaar hoe ze het wouden hebben. Jakkes, ik had weinig met die beelden van mangameisjes. Al goed, al goed, je kunt een "adult content filter" aan zetten, maar ik was gewoon geïnteresseerd en wou het HELE verhaal meekrijgen.
Ik zou het iedereen wel willen aanraden, als er maar minder seksscènes in zaten. Die maken het spel direct een stuk schunniger en perverser. "Wacht, je neukt meisjes met handicaps? Een meisje zonder benen? What the fuck, man!" Daar draait het spel niet om, al lijkt het al gauw zo over te komen wanneer je het aan mensen probeert uit te leggen.
De keuzes die je wél krijgt zijn erg cryptisch. De enige manier om Emi, het meisje met de prothesebenen die met je gaat hardlopen, te krijgen is door de keuze te maken om de eerste keer "ervoor te gaan" bij het hardlopen, waar je een mini-hartaanval van krijgt. De keuze tussen Hanako en Lilly is simpelweg dat wanneer je een keer niets te doen hebt na les je ervoor kunt kiezen om óf naar de stad te gaan óf naar de bieb te gaan. NIETS geeft je enige uitleg over je keuze of waar je meer bezig bent.
Hier wat voorbeelden, en ook de site waar je het kunt downloaden.

ps. Nog één ding ben ik vergeten te vertellen. Er is een figuur die totaal het hele verhaal vreemd maakt. Kenji, de jongen die naast je woont heeft zo goed als geen zicht en gelooft dat er een complot is waarin de feministen de wereld over willen nemen. Ik maak geen grapje. Hij komt een keer naakt de badkamer binnenstormen terwijl je staat te douchen om te vragen of hij geld van je kan lenen.
De eerste keer dat ik het spel speelde, blind nog wel, dus ik wist weinig van wat de keuzes als gevolgen hadden, eindigde ik met Kenji op het dak van de school. Ik had niet genoeg moeite gedaan om voor een meisje te gaan, dus belandde ik met een fles whiskey en een jongen die meisjes haatte op het dak. We werden dronken en ik, Hisao, viel van het dak. Dood. Ik ging dood, Charles.

Met vriendelijke groet,

Sulicius

Geen opmerkingen:

Een reactie posten