Nu is het moment gekomen, ik stook het vuur, trek mijn handschoenen aan en pak mijn hamer. Ik ben de woordensmid, ik ga een gedicht maken die ongekend sterk rijmt. Hij wordt uniek. Elke slag zal hem vormen naar dat wat ik wil, een metrum zo scherp dat ik mijn vingers er haast aan open haal.
Nu heb ik grof staal. Mijn klant verwacht niets van mijn kunsten. Ik heb een doel. Ik heb de materialen. Ik heb de wil. Let's do this...
Doel:
Het gunstig stemmen van een mooie dame en haar op een date vragen.
Thema's:
Schoonheid, liefde, ode, competitie, zelfspot, verlangen.
Inspiraties:
- De ode's van de Mike & Thomas Show, deze hebben een heleboel grappige, korte liedjes gemaakt over de gasten die ze hadden. De stijl is vaak overdreven en onzinnig, iets wat ik zou willen bereiken.
- Romeo en Julia, de balkonscène waarin ze elkaar overdreven de liefde beloven. Klassiek en onbeheerst verliefd.
Wat wil ik zeggen?:
1e Strofe: Ethos (kwatrijn)
Begroeting, inleiding van onderwerp
2e Strofe: Logos (sextet)
Ode aan haar uitstraling en uiterlijk.
3e Strofe: Pathos (kwatrijn)
Terug komen op dat het dichten eigenlijk vreemd is
4e Strofe: Pathos (kwatrijn)
De coupe de grâce, de grap waarin ikzelf belachelijk gemaakt word om haar aan het lachen te maken en eindig met de uitnodiging tot een leuke activiteit, direct of indirect.
Begroeting, inleiding van onderwerp
2e Strofe: Logos (sextet)
Ode aan haar uitstraling en uiterlijk.
3e Strofe: Pathos (kwatrijn)
Terug komen op dat het dichten eigenlijk vreemd is
4e Strofe: Pathos (kwatrijn)
De coupe de grâce, de grap waarin ikzelf belachelijk gemaakt word om haar aan het lachen te maken en eindig met de uitnodiging tot een leuke activiteit, direct of indirect.
Hier in verwerk ik de klassieke overtuigingsmiddelen:
Opzet:
Daar ben je dan, Christianne,
De droom van vele mannen.
Hier begin ik mee, eindrijm, 8 lettergrepen, verdeeld in twee stukken van 4.
Tweede regel, 7 lettergrepen, verdeeld in 3 en 4.
De eerste helft heeft nadruk op de tweede lettergreep, 'ben' en 'droom', terwijl deze bij de tweede helft op de derde ligt. Ik wil er nog meer alliteratie in stoppen, maar 'Daar' en 'dan' en 'De droom' en zelfs 'van vele' gaat al bijzonder lekker, nu ik dat zo zie.
Daar ben* je dan, Christia*nne,
De droom* van vele man*nen.
Geef mij de tijd* om te to*nen,
En jouw geduld* te belo*nen.
Asterisken zijn voor de nadruk op lettergrepen. Ik zal dit ritme ook bij de laatste twee strofen gebruiken. Helaas is de alliteratie heer gebrekkig afgezien van 'tijd om te tonen', maar het is te doen. Knap ingeleid, zeg ik zo, en bereid de muze voor op dat het gedicht even duurt. Doordat het wat kort is krijg je al snel het Sinterklaas-idee. Dit is moord en doodslag voor een goed gedicht. Op naar de Logos.
Want Christianne is* een echt won*der
Een stralende nimf*, kan niet zon*der
Alle man*nen val*len voor jouw*
Met die blik* zo hel*der en blauw*
Als ik ooit* verdrink* in jouw og*en
Wil ik nooit* meer t(e)rug* op het dro*ge
Klinkt* dit alles zo vreemd* en zo gek*?
Heb* ik aan schaam*te en re*de gebrek*?
Want welke woo*rden kan ik kie*zen,
Zonder je aan*dacht te verlie*zen?
Ik ben geen Ca*ssanova, een misluk*te Don Juan*,
Ik ben ook niet* overtuigd, of ik* dit nou wel kan*.
Maar als* dit rijm*sel wel goed klinkt en je in een goede bui schept
Vroeg ik* me af* of je volgende week vrijdagavond wat te doen hebt...
Ok, dat is dat. Wat is Christianne een verschrikkelijke naam. Totaal geen metrum, nauwelijk fijne rijm en ik ben al helemaal klaar met die meid.
Arme dichter, alweer vele zinnen lichter.
Maar hij loopt. Het gedicht heeft pit en kracht en macht. Al ligt de derde strofe qua taalgebruik dwars bij de rest van het gedicht, blijft het een te mooi stuk. De alliteratie heb ik ook moeten laten glippen, omdat dit een losser gedicht werd.
"Daar ben je dan, Christianne,
De droom van vele mannen.
Geef mij de tijd om te tonen,
En jouw geduld te belonen.
Want Christianne is een echt wonder
Een stralende nimf, kan niet zonder
Alle mannen vallen voor jouw
Met die blik zo helder en blauw
Als ik ooit verdrink in jouw ogen
Wil ik nooit meer t(e)rug op het droge
Klinkt dit alles zo vreemden zo gek?
Heb ik aan schaamte en rede gebrek?
Want welke woorden kan ik kiezen,
Zonder je aandacht te verliezen?
Ik ben geen Cassanova, een mislukte Don Juan,
Ik ben ook niet overtuigd, of ik dit nou wel kan.
Maar als dit rijmsel wel goed klinkt en je in een goede bui schept
Vroeg ik me af of je volgende week vrijdagavond wat te doen hebt..."
Ik hoop dat dit je weer wat inzicht in het dichten heeft gegeven, Charles. Merk vooral op hoe de voorbereiding een gedicht meer samenhang kan geven en het dichten versimpelt door te beperken wat je gaat zeggen.
Met vriendelijke groet,
Sulicius Zeno Pygmalion
Geen opmerkingen:
Een reactie posten