zaterdag 5 mei 2012

Ugly Betty

Mijn waarde Charles,

We hebben al veel besproken, maar ik moet nu toch iets opbiechten. Het zit namelijk zo: ik ben gek op mooie mensen. Och, zul je zeggen, och Sulicius, waarom is dat nou een openbaring? Denk je origineel uit een nieuwe hoek te komen met iets zo simpel en normaal dat het in een ander licht te zien is?
Dan heb je wel gelijk, Darwin. Ik wil nog best wel eens wat ideeën herhalen. Testen. Waar ben ik mee bezig, waarom doe ik dit?

Waarom, dear Watson, val op op het mooie?
Om die vraag te beantwoorden moeten we eerst kijken wat dat allemaal inhoudt, en waarom het een probleem is.
Wat is me aangetrokken voelen? Nou, na een eerste aanblik kijk ik kritisch naar iemand. De kleur haar, de hoogte van de neus, de grootte van de ogen, de omvang van de lippen, de ligging van de jukbeenderen en ga zo maar door. Begrijp wel dat ik dit onbewust doe. Nadat ik iemand gekeurd heb neem ik me al gauw voor of ik deze persoon beter wil leren kennen. Of ik hem mijn tijd waardig vind. Doet hij of zij genoeg aan de verzorging van het uiterlijk?
Wat is mooi? Is de man in de film mooi? Is de vrouw op het billboard mooi? Ik durf al gauw op beide ja te zeggen, want de moderne media prent ons de ideale vormen wel in. Dit onderwerp is uitgemolken, op naar het volgende.
Waarom is dit een probleem? Er zijn weinig mensen mooi, volgens mijn waardes. Ik schrik soms van hoe weinig echt mooie mensen er rondlopen. Nog erger schrik ik van de lelijke mensen. De afschuwelijke aanblikken van gelaatstrekken die geen evolutionair voordeel hebben doen mij denken aan jou, Charles. Dijen die rijken tot ver over de grenzen van een gemakkelijke zit, lippen die zich als twee bloedzuigers op elkaar hebben genesteld, een kaaklijn waar een ravijn nog een puntje aan kan zuigen.

Zou het niet veel makkelijker zijn als ik ze allemaal mooi vond? Ben ik niet dom om iets te prefereren? Ik denk dat ik terugkom op de tragedie van kritisch zijn: hij die niet oordeelt is gelukkiger.

Ik laat het hier maar weer eens bij.

Regards,

Sulicius Zeno Pygmalion

Geen opmerkingen:

Een reactie posten