woensdag 8 augustus 2012

Fort Sulicius

Beste Darwin,

Oh jongens nog aan toe. Ik ben dus naar Taizé geweest en ik heb genoeg denkstof. Wauw. Zo waanzinnig veel leuke, interessante mensen ontmoet, het was echt bijzonder. Drie keer per dag "bidden" in de kerk geeft je genoeg tijd om even wat op een rijtje te zetten.

Om dit niet in een tienerblog te veranderen met updates over mijn vakantie zal ik het maar weer hebben over Sulicius' hersenspinsels. We beginnen met fort Sulicius.

Ieder mens leeft in een zekere zekerheid. Een overtuiging waar ze begrip en rust in vinden. Om het bestaansregeltje nog een keer op te sommen: "Alles wat goed is in bestaan, bestaat." Dit betekent ook dat een overtuiging die niet wankelt na het voorstellen van een andere mening al totaal in elkaar stort. Daarom is het ook niet gek dat mensen een overtuiging over iets bijschaven en sterker maken. Elke dag staan we open en bloot in contact met andere mensen, andere meningen, andere gedachten en deze laten hun indruk achter.
Doordat de sterkere overtuigingen blijven en zich ook verspreiden, zullen deze meer voorkomen. Evolutie, dear Darwin.

Maar nu komt het volgende. Twee overtuigingen die haaks op elkaar staan, bestaan in dezelfde wereld. Deze gebruiken argumenten en bewijzen. Feiten en filosofieën. Deze komen allemaal uit dezelfde wereld. We dekken ons in met deze bewijzen. We beschermen ons met argumenten en filosofieën. Mensen met gaten in hun fort kunnen best overtuigd worden door een ander. Fort Sulicius is er net zo een. Hij is gemaakt van de stenen Rede, Logica, Wetenschap en Evolutie. De stenen zijn verwerkt met lagen van ervaring en vertrouwen. Zonder dat staan de stenen niet.

Is dat niet geweldig? Nu lijkt een fort eng en gesloten, maar hoe anders kan je iemand helpen zonder dat je jezelf kunt verdedigen? Een veilige plek om je terug te trekken en te laten zien wie je bent. Niet iedereen heeft een fort nodig, niet iedereen zal er namelijk op aangevallen worden. Het zijn onbeschermde dorpjes die een struikrover of twee wel weg kunnen jagen, maar waar geen muur gevraagd wordt, zal er geen gebouwd worden.
Wie kan beter aanvallen dan hij met een geweldig fort? Iemand compleet gedekt met zijn overtuigingen heeft niets te verliezen als hij er met iemand over praat. Wat zal diegene hem dan ook terug kunnen doen?

Hoezo begin ik hier over? Nou, neem een goede protestant. Eentje die in een kasteel van Geloof, Jezus en God woont. Ik loop dit even versneld af, maar maak je niet druk, ik zal hier nog allemaal dieper op ingaan.
Ik zal zeggen dat de mens zoekt naar oorzaak gevolg. Logica en rede is wat onze wereld betrouwbaar en vredig maakt. Helaas zijn we net niet slim genoeg. We zouden alles kunnen verklaren, maar zijn daartoe nog niet in staat. Ergens willen we ook niet alles verklaren.
De protestant zal het met me eens zijn en zeggen dat alleen God alles weet. De mens is imperfect. Maar dat is niet mijn conclusie. Mijn idee is dat de mens goden heeft verzonnen omdat hij gebrekkig is. Als een soort Sinterklaas erbij om ons gelukkig te maken met het idee dat we beloond worden voor ons goede gedrag. Wauw, een vergelijking met Sinterklaas bevat nog veel meer bruikbare stof. Voor vandaag ben ik klaar, ik schrijf je morgen wel weer, Charles.

Met vriendelijke groet,

Sulicius Zeno Pygmalion

Geen opmerkingen:

Een reactie posten