vrijdag 17 augustus 2012

Technologic

Beste Darwin,

Wat kreeg het dove, blinde kind met kerst?

Kanker.

Wanneer mag je lachen om zo'n grap? Dit is namelijk een anti-grap. Het begint meestal met iets wat je al kent, "Komt een man bij de dokter...", "Lopen er een Chinees, een Japanner en een Mongool een bar binnen...". Daarna neemt de grap een heel ander pad. Iets wat niet alleen onverwachts is, maar ook niet aansluit bij dat wat een grap kan worden genoemd.

Toch lach ik. "Wat is er erger dan een worm in je appel?" - "De Holocaust." Simpel, gruwelijk en al snel onrespectvol bij mensen die dit niet om te lachen vinden. Ik merk dat dit totaal niet in de smaak valt bij de meeste mensen. Nog een soortgelijke grap is eentje met een erg lang verhaal die eindigt met: "Wat denk je dat de pinguïn zei? Niets, pinguïns praten niet." Minder pijnlijk.
Ik kan niet laten om er om te lachen. Een meta-grap. Een grap die al voorbij de standaard gaat. Ik hou van clichés doorbreken en iets te doen wat een uitdaging is. Toch moet ik oppassen. Mensen vinden het niet leuk. Terwijl ik zenuwachtig door lach, zie ik hun ogen mij veroordelen. Wie zit fout? Is dit een kwestie van vrijheid van meningsuiting? Is grinniken om een moord te veel? Schateren om een oorlog? De grootste grap is dit hele gebeuren. Ik weet niet wat er van me verwacht word.

Met vriendelijke groet,

Sulicius Zeno Pygmalion

Geen opmerkingen:

Een reactie posten