dinsdag 5 juni 2012

Long Way From Home

Lieve Charles,

Afgezien van mijn absentie de laatste periode hoop ik dat je een leuke tijd hebt gehad, het weer was fantastisch! Maar als ik eerlijk ben komt het door mijn ophopende schuldgevoel. Ik zal het er wel niet te veel over hebben.

Ik ga naar Taizé! Taizé is een plekje in Zuid-Frankrijk waar het hele jaar door een soort, ja, Bijbelkamp is. Rond pasen en in de zomer komen daar vooral heel veel jongeren van over de hele wereld om het over geloof en dergelijk te hebben.
Maar Sulicius, zul je zeggen, jij naar Bijbelkamp? Ik zal er meer over uit moeten leggen en ook hoe ik hier op gekomen ben.

Twee vriendinnen van mij gaan daar naartoe en één daarvan is al drie keer eerder geweest. Ze vertelde me dat ze daar toen ze op de middelbare school zat als uitje naartoe was geweest samen met nog wat mensen. Nee, je hoeft niet gelovig te zijn. Er kwamen atheïsten, joden en moslims om dit gebeuren gewoon mee te maken. Het is een week, je komt in een soort kerk, zingt liedjes en bespreekt bijbelteksten met mensen. Daarna doe je ook nog allerlei activiteiten en maak je er gewoon een leuke tijd van met een internationaal kampje. Leuk toch?
Ik hoef je niet te zeggen dat ik  duidelijk geaard ben in de atheïstische grond, maar toch wil ik dit meemaken. Niets, Darwin, niets is belangrijker dan de zin van het leven. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat sommige mensen er nog nooit bij stil hebben gestaan. Ik hoef jou niet te vertellen dat dit evolutionair ook niet belangrijk is om daar bij stil te staan, maar dat laat maar zien hoe onderontwikkeld sommige mensen zijn. Ik wil niet gemeen doen, maar de dood en het leven begrijpen is wat ons onderscheidt van dieren.
Waarom ik het wil doen? Omdat ik zo iets nieuws meemaak. Het lijkt me waanzinnig om zo andere mensen te horen over hun levensvisie en het er met hen over te hebben. Sowieso vind ik het leuk om een tripje naar Frankrijk te maken met vrienden en dat voor een zacht prijsje van zo'n 200 euro.

Ik realiseer me dat dit de eerste keer is dat ik het over geld heb met jou, is het niet?

Je hoort nog wel van me,

Sulicius Zeno Pygmalion

Geen opmerkingen:

Een reactie posten