maandag 10 oktober 2011

Godless

Beste Darwin,

Ok, ik ben al een tijdje te lief geweest, maar het heeft zich weer opgebouwd. Dan gaat mijn masker van verdraagzaamheid af. De smerige atheïst, Zeno, komt te voorschijn en bekt alle onschuldige gelovigen af.

Ik weet dat je niet durft te beweren dat god niet bestaat, dat durf ik ook niet. Maar de god die wij ons voor kunnen stellen kan niet bestaan. We weten dat de wereld ouder is dan een jaar of vijfduizend, we weten dat dieren door evolutie aangepast zijn (let op! NIET "hebben aangepast"!) en we weten dat natuurrampen tot op zekere hoogte te voorspellen zijn.
Af en toe lijkt het gewoon op bijgeloof. Het vertrouwen dat leven, het universum en alles nut heeft. Dat er een plan is, een bedoeling en een einde. Waarom verwachten mensen dat zodra ze sterven er een "happy end" komt? Mensen willen gewoon hopen op betere tijden. Dat is wat al het leven vaak sterk houdt. Het is een kwaliteit die ons in leven houd, net als twee benen, spraak en lust. Hoe erg mensen het ook zullen hebben, ze zullen niet ongelukkiger worden, andersom hetzelfde.

Kunnen mensen niet accepteren dat dit het is? Dat het leven geen nut heeft betekent niet dat JOUW leven geen nut heeft. Sommige mensen denken dat we goed en kwaad hebben omdat iemand die bedacht heeft. Dat we aardig zijn omdat dat zo hoort. Nee, dat vinden we gewoon fijner. Zonder een wakend oog in de hemel gaat er hier heus niets mis. Zonder het plan van de hemelse vader kunnen we heus wel een eigen plan maken. We hebben een dimensie, een universum, een melkweg, een planeet waar wij op leven. We hebben een aardkorst bedekt met de meest ingenieus gebouwde organismen, van het kaskrakersucces van de koe tot het misèreverhaal van de dodo. Alles vindt een weg. Geniet er van. Als het bestaan van God jouw gelukkiger maakt, geloof er dan in. Als het grote plan je gerust stelt, luister dan niet naar wat ik heb gezegd.

De waarheid is iets waar ik ook moeite mee heb, laat mensen gelukkig zijn. Dring je mening niet op, als het niet nuttig is.

Maar vind ik het belangrijk? Ja.  Kan ik daar mee leven? Kan ik gewoon normaal doen, en er niet over beginnen? Het is helemaal niet nodig om iemand te belagen met geloofsontwrichtende paradoxen of existentiële aanvallen.

"Archimedes used levers to pull a fully loaded ship on shore, thus supporting his statement: "give me a lever long enough and a place to stand and I can move the Earth"."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten