maandag 3 oktober 2011

Kip of het ei

Gister heb ik tijd verspild met paradoxen lezen. Wat een genieten. Het mooiste wat er is.

De Brug van Buridan

Socrates wil een brug oversteken, deze wordt bewaakt door Plato die zegt:
"Socrates, zijn de eerste woorden die je tegen mij uitspreekt een leugen, dan gooi ik je van de brug. Maar spreek je de waarheid, dan zal ik je laten passeren."
Socrates antwoord: "Je gooit me van de brug."

Wat moet Plato doen?

Later kwam ik ook op een andere paradox, de paradox van het hedonisme: wie geluk zoekt zal het niet vinden. Simpelweg gelukkig willen zijn en daarnaar zoeken zal niet helpen. Ik heb zo het idee dat het net zo is bij de liefde. Ik ren zo hard op liefde af dat ik er langs loop. Ik moet geen liefde zoeken, ik moet liefde vinden, tegenkomen, maar niet door het af te dwingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten