zondag 2 oktober 2011

Nothing to do

Afgelopen donderdag kwam ik een oud klasgenootje tegen. Een jongen van de basisschool waar ik heel goed mee bevriend was. Apart, want het was zo'n vriend waar ik net zo vaak ruzie mee had. Basisschoolruzie, maar toch. Echt 6 jaar geen contact gehad, afgezien van een raar msn-gesprekje. Hij was lang geworden, had een mooie bos krullen en zag er goed uit, al hoorde ik dat het ernstig slecht met zijn broer is.
We praatten een beetje en hij vroeg me wat mijn hobbies waren. Ik stond met een mond vol tanden.
Hobby? In mijn ogen is een hobby iets actiefs, iets uitdagends, iets wat je ontwikkeld en in contact brengt met andere mensen. Een hobby is een interesse gehamerd in de vorm van een activiteit, een vermaak van lichaam en/of geest.
Wat doe ik? Ik zit veel op mijn laptop. Ik zoek grappige filmpjes, foto's, interessante artikelen. Ik download een filmpje en speel een spelletje, en het grootste gedeelte van mijn vrije tijd besteed ik daar aan. Dat terwijl ik me aan de social media hecht als een eenzaam testaapje aan een ijzeren raster. Niet dat het zo voelt, integendeel, het is ontzetten leuk, twitter, facebook, skype, msn, maar niet echt.
Je zou dichten een hobby van mij kunnen noemen. Maar dan heb ik weer het idee dat ik mensen bedrieg. Dichten duurt bij mij nooit lang, ik heb alleen wat inspiratie en tijd nodig, en dan maak ik het meeste binnen een moment. Zo voelt het in ieder geval, waarschijnlijk omdat ik me dan zo concentreer. Maar actief? Er zijn weinig passievere dingen die je kunt doen. Uitdagend zou je het kunnen noemen, maar ik word niet uitgedaagd. Niemand vraagt, niemand eist, niemand pusht me om beter te worden. Ik weet ook niet waar ik mee bezig ben. Mensen zeggen dat ze het mooi vinden, of dat ze de vorige mooier vonden. Helpt niet.
Tekenen? Over bedriegen gesproken, ik teken al bijna een maand niet actief meer. Met actief tekenen bedoel ik, thuis, terwijl ik beter probeer te worden. Nu zit ik in de collegezaal met aantekeningen die uit enkel tekeningen bestaan. Ik leer niet, qua tekenen dan.
Films? Is dat een hobby? Op je kont naar een kunstzinnig verhaaltje kijken? Zo veel mensen doen het, maar die noemen dat toch ook niet hun hobby? Ik probeer wel elke week een nieuwe film te zien, vorige week was dat "It" naar het boek van Stephen King en "Clash of the Titans".
Gamen? Laat me niet lachen.

Al mijn "hobbies" zijn passieve zitfestijnen. Sterker nog, het gros van de bevolking zou hierbij zijn schouders ophalen. Ergens is dit deprimerend, maar ik geniet toch van elk ding. Film, kunst, poëzie en muziek zijn de dingen die me echt gelukkig maken. Oh, en meisjes. Die maken me ook gelukkig.

Give me love, a little more
I'll give you all you need
Give me love, a little more
And knock me off my feet

Give me love, a little more
And more, and more again!
Happy as can be
I'm the luckiest of men.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten