dinsdag 15 november 2011

Hemel en Aarde

Beste Darwin,

Ik ben druk bezig met tekenen, dichten en films. Gisteren heb ik Anchorman gekeken. Een prachtig lompe komedie die mij te vaak aan het lachen maakte. Kijken dus. Alhoewel je niet zoals mij op de verhaallijn moet letten, want daar draait het niet om. De bloedmooie vrouw is nou eenmaal aangetrokken door idioten die haar niet verdienen. Vooral nadat ze duidelijk laat merken dat ze niet in hem geïnteresseerd is, en daarna zegt: "he is so cute". Laat dan maar, ik geniet wel van de flauwe grappen.
Ik kom nu net terug van Immortals. Een 3D actiefilm over wat Griekse mythologie verbasterd in een vorm waar geen klassieker tegen op kan. Qua actiescenes dan. Ik verwachtte iets zoals "300", een bloederig spektakel opgediend als een oud verhaal. 300 was voor mij geweldig, afgezien van de saaiere scènes, het politieke spel en wat niet al, was het puur genieten. Veel slowmotion, kazige one-liners en genoeg bloed en six-packs om menig man en vrouw door te doen draaien. De film deed ook niet alsof het meer was dan het was. Het ging over dat ze nooit vergeten zouden worden, en dat is waar. Ik heb zelf als jonge jongen het verhaal gehoord over de 300 spartanen die de slag van Thermoplai vochten tegen ontelbare tegenstanders, een prachtig verhaal. "Immortals"? Not so much. Dat hij Theseus heette veroorzaakte alleen maar verwarring bij mij, en de stijl en vormgeving was erg moeilijk om aan te wennen, vaak erg modern en onlogisch. Vooral de rubberen harnassen. Ze deden geeneens moeite om die dingen er stevig uit te laten zien. Wanneer Theseus zijn pantser af doet, zie je duidelijk hoe het zilver gespoten werkje nog even nadeint. Fuck dat, fuck die keuze. En fuck de goden die ze gecast hadden bij een modellen bureau, compleet met de mode uit parijs. Lelijke helmen en troep. Gadverdamme. Ze kozen er ook voor om maar 6 goden te doen, Zeus, Athena, Poseidon, Hermes, Helios en, eh, Ares? Nee, niemand is daar in geïnteresseerd. Ook niet waarom Zeus de vader is van Athena en hoe hij er maar 10 jaar ouder uit ziet. Ook vind Zeus het nodig om Helios te vermoorden zodra hij Theseus helpt. Zeus had namelijk gezegd dat dat niet mocht. Oh, ja, natuurlijk is het dan logisch dat hij gewoon Helios in een stuk steen verbrijzeld. Nee, niemand heeft er een probleem mee dat Athena ook hielp maar niet gedood werd. No problemo, asshole.
De actiescenes waren bruut. Dankje, maar zonde van het geld.

Light creeps up the rooftops, light creeps in my eyes
Woke an hour early, woken by dark skies
Kept my thoughts blinded, but I saw clear by noon
After that the day got longer, the day seemed without end
But the dark came rather quickly, the dark came with my friend
At night I was reminded, I hope you get well soon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten