donderdag 24 november 2011

Week van de held #4: Jonathan Coulton


Tja, ik heb een tijd World of Warcraft gespeeld, daar ben ik niet trots op, maar ik schaam me er ook niet voor. Miljoenen mensen spelen het nog steeds, hebben er ontzettend veel lol aan en betalen graag de 13 euro per maand ervoor. I rest my case. Want daardoor vond ik dit filmpje, beter gezegd: dit liedje.

Jonathan Coulton

Ah, deze meneer hier, nu 41 jaar, was vroeger een programmeur. Gelukkig nu niet meer, nee, in 2006 begon Jonathan met A Thing a Week. Daarvoor had hij ook al een paar albums uitgebracht, maar hij zocht naar een uitdaging. Een jaar lang zou hij, in zijn eentje, elke week een liedje schrijven zodat hij aan het einde van het jaar 52 liedjes had. Deze waren allemaal gratis te downloaden, zo lang je ze maar niet zelf uitgaf. Top idee.
Waarom is hij een succes geworden? Omdat zijn liedjes niet over de meeste normale dingen gaan.
Van het leven van een zeepaardje, tot een man die verliefd word op Bigfoot tot een gedumpt persoon die doet alsof hij het aan kan en een mailtje van een zombie collega, de liedjes hadden, tja, "geek" teksten.
Oh, en daar ben ik wel zo dol op. Voor het geval je het nog niet door hebt, ik ben nog best een geek. Jonathan heeft zelfs een keer voor een wetenschapsblad over elk van de artikelen een liedje geschreven, "Our bodies, Ourselves, Our Cybernetic Arms"  over DNA, in vitro vertilisatie, pillen van de toekomst, protheses en robothulpjes voor in huis. Lachen, gieren brullen en genieten.

Deze man laat mij van muziek genieten, terwijl ik eigenlijk geen muzieksmens ben. Voorbeeld van een van zijn nieuwste liedjes.

Oh, ik zou jullie wel weken lang kunnen belagen met de liedjes van deze man, ik vind het echt prachtig.

Hier nog een gedichtje van yours truly, Sulicius.


Ik zie je kijken en je kijkt mij ook aan
Ik voel het koken en ik moet er voor gaan
Je bent zo godsgruwelijk knap,
Je bent een kunstenaars grap
Oh, kan ik dit aan?

Ik zie je kijken, maar mijn ogen doen zeer
Ik zie hakken, benen, billen en meer
Je bent zo'n prachtige vrouw
Ik wil iets leuks doen met jou
Oh, lukt het dit keer?

Ik zie je kijken, ik heb jou al gezien
Je bent engel en een duivel, misschien
Kom jij eens dichter bij mij
Ik leg een hand in je zij
Oh, kan ik jou zien?

Ik zie je nek nu, het juweel aan een koord
Die net mijn aandacht van je borsten verstoort
Je duwt me weg en je lacht
Je hebt me nu in je macht
Als het juweel aan je koord

Doe met me wat je wil
Doe met me wat je wil
Wees nou niet koud en kil
Doe met me wat je wil
Doe met me wat je wil
Ik hou mijn lust niet stil

Ik zie je kijken...

Ik merk vaak dat ik muziek die ik in mijn hoofd heb terwijl ik een gedicht maak de strofes bepaalt. Deze is een stiekeme verbetering van een stukje van Mike Boddé en Thomas van Luyn, zoek maar op "doe met me wat je wil". Gitaar en piano. Dit gedichtje is niet pervers, toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten