zondag 20 november 2011

Week van de held #1: Bas Haring

Beste Darwin,

Ik heb dit idee al een hele poos gehad, een Week van de Held. Zeven figuren die mij hebben gemaakt wie ik ben, buiten familie en vrienden dan. Deze hebben natuurlijk een grote impact op mijn leven gehad, maar jullie zijn niet geïnteresseerd in dikke gingers en dergelijk.
Vandaar:

Bas Haring


Maak je niet druk, deze dromerige cassanova is geen poeet, hij is een filosoof! Ook geeft hij les als hoogleraar op de Universiteit Utrecht. Programma's gepresenteerd, boeken uitgegeven, Bas is een drukke jongen.
Hij is bij mij bekend geworden door zijn eerste boek, "Kaas en de Evolutietheorie". Deze las ik toen ik nog jong was, misschien net 10? Ik weet nog goed dat ik gelovig was in groep 5, ik had geen probleem met de betekenis achter de bijbelverhaaltjes te vinden en was daar erg trots op.
Maar ik veranderde. Zo ergens rond dat ik dit prachtige, simpele boekje las verlostte ik mezelf van het sprookje wat ik het geloof noem. Het boekje gaat over de evolutietheorie, wat niet een theorie is, maar een bouwsteen van logica, begrip en orde in ons universum. Prachtig toch, Charles? Hij legt het op een kinderlijke manier uit, en ik heb twee jaar geleden alsnog het boek gekocht. Ik wil hem aan mensen kunnen geven.
Ik raad je ook aan om het te lezen, zelfs jij, Charles! Hij legt het zo mooi en simpel uit omdat evolutie ook mooi en simpel is. Zie het zo: iets wat beter is in bestaan dan iets anders, zal ook beter bestaan dan dat andere. Dat is wel heel kort door de bocht, maar het boekje is dun en vermakelijk genoeg om in één ruk uit te lezen.

Hij heeft ook programma's gemaakt, "Stof" en "Haring". Maar helaas was ik nog jong en heb ik hier weinig van gekeken. Nu heb ik spijt, en kan ik nergens een download vinden. Dit zijn mijn roots, bij Bas liggen de wortels van Zeno en Sulicius, mijn innerlijke wetenschapper en kunstenaar.

Dankje, Bas.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten