maandag 21 november 2011

Week van de held #2: hans Teeuwen

Jahaaa, jahaaaa, jahaaaaaaa

Hans Teeuwen


En wat ziet hij er zo goed uit he? Wat een rare, nare man is het ook. Hans Teeuwen was eigenlijk mijn stap na Herman Finkers met zijn woordgrapjes. Hans is een absurdist, Hans durft, Hans pakt aan, en Hans zingt.
Hans is iemand die mensen aan het lachen kan maken terwijl ze hem niet begrijpen door vieze en rare grappen te maken, maar ook mensen die hem wel begrijpen. Ach, ik zou niet willen doen alsof ik alles van hem begrijp maar toch. Hier Hans als de held die hij is, bijna serieus.
Hans is een cabaretier en zanger. Hans houd van Jazz. Hij begon zijn carrière samen met nog iemand uit Eindhoven, Roland Smeenk. Ze waren samen een geweldig duo, maar nu is het nog moeilijk om iets van dit paar terug te vinden. Roland was namelijk overleden in een auto ongeluk, iets wat Hans hard raakte. Je zou kunnen zeggen dan hij daarop misschien zo verknipt is, maar daarvoor was het repertoire van hen ook al grof en absurd, gemixt met prachtige stukjes muziek.

Hans is de man die mij een mooi gedicht heeft laten horen, een gedicht over liefde. Dit vond ik zo mooi, de toon van verdriet, geluk en besef gevlochten door de spreekwoordelijke symfonie. Mijn eerste gedichten leken ook erg op zijn stijl, maar ondertussen zijn mijn meeste gedichten wat lichter.

Hier het meesterwerkje van Hans.

"De Liefde,

Verleid me, verstik me
pak m'n vrijheid af
bemin me, beperk me
ga je gang, ik ben laf

Je wilt samensmelten
- een onnozel idee -
maar ik ben romantisch
ik ga d’r in mee...

Kneed me en knecht me
wees lief en gemeen
gun me de plek
van het blok aan je been

Als jij mijn vrouw bent
ben ik je man
dan vechten we samen
voor dat wat niet kan

We doen nóg meer water bij onze wijn
totdat er alléén nog maar water zal zijn
helder maar smaakloos, geen kleur meer, geen gloed
zo leven we samen de dood tegemoet

Weg met de eenzaamheid, leve de sleur
jaloezie, irritatie, gesprekken, gezeur
de liefde geeft hoop, de liefde heeft zin
de liefde is een valstrik, maar ik trap er zo graag in

Steeds dezelfde fouten
steeds dezelfde pijn
bijna net zo gruwelijk
als helemaal alleen te zijn

Misschien is het deze keer anders
misschien is het deze keer waar
is alle wijsheid van de wereld maar een fout
ik wil het graag geloven, want ik houd zoveel van haar

Het spel is weer begonnen
ik zit er midden in
verslaafd als een verslaafde
verzetten heeft geen zin

Ik kan alleen verliezen
mijn hart en mijn verstand
de liefde laat pas los
als ze is opgebrand

Dan ben je weer jezelf
alleen en onbemind
maar volwassen en verstandig
totdat het weer begint"

 Hans Teeuwen gelooft ook dat humor heel veel goed kan maken, als je de tijd hebt om dat filmpje te kijken, zul je zien dat hij zeker is van de kracht van humor. Een grapje lost spanning op. Een grapje maakt de situatie weer een situatie. Ik merk dat ik net als hem, de humor vaak als een soort schild gebruik, ik doe bijna niets anders dan grapjes maken. Wat is er nou mooier dan iemand aan het lachen maken?

Hier wat engs door mij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten