woensdag 21 september 2011

If you use that word again, I don't think you know what it means

Weet je, ik vind mij studie wel leuk. Hij sluit bijna naadloos aan bij mijn profiel op de middelbare school en de mensen zijn zo gezellig als menig ander. Toch weet ik dat het niet 100% mijn studie is. Ik wil leren tekenen, leren maken wat geliefd kan worden, dichten, songteksten schrijven, schilderen, filmscenario's schrijven, mooie dingen, mooie dingen. Maar ik geloof niet dat ik goed genoeg ben. Ik weet dat ik niet het doorzettingvermogen heb, niet het talent wat beteren beschikken. Ik weet dat ik deze vooral via het internet ontdek, maar ze zijn er. En als ik ze kan vinden, vinden zij ze ook. Er is nog zo veel wat ik moet leren, zo veel wat ik moet lezen, wat ik moet oefenen, er is geen beginnen aan. Maar alsnog zou ik het moeten proberen.
Maar dat niet alleen, de tijden zijn ook niet goed voor de kunstzinnige. Eerlijk is eerlijk, door alle bezuinigingen kun je niet verwachten dat je rond deze tijd carriére kunt maken met een kunstzinnig vak, zonder dat je écht goed bent. Alle artistieke studies zullen ook weinig financiële ondersteuning kunnen verwachten. Ik heb vrienden die die kant op gaan en ik hoop dat het ze allemaal lukt.
Wat zou ík dan willen doen?
Iets met films zou ik fantastisch vinden. Het maakt me haast niet uit wat, designer van de achtergrond, designer van kostuums, scriptschrijver, maakt me niet uit. Ik heb alleen erg weinig ervaring hiermee, dus ik weet niet zeker of dat iets voor mij is.
Iets met kunst? Ja, uhm, de dingen die ik graag teken zijn mensen, dieren en monsters, één uit een miljoen. Er zijn mensen die dingen maken waar je haren recht van overeind staan, en ze kunnen het met potlood, met verf, met klei en met photoshop, waar kan ik hier dan in uitblinken?
Dichten? Laat me niet lachen. De bekendste dichter die ik (van nu) ken is Nico Dijkshoorn, en zijn stijl bevalt me meestal al niet, kijk naar hoe ik dicht. Totaal anders. Songteksten schrijven zou nog kunnen, maar hoe ik in die wereld terecht wil komen is me een raadsel.
Ik ga wel door met mijn moleculen.


- Walgelijke
 
Ik walg soms van mezelf
Wanneer niemand het ziet
Ik wil wel veran'dren
Maar veran'dren kan ik niet
 
Alles waar ik goed in ben
Zie ik als het grootste goed
Terwijl ik net als iedereen
Gewoon hard werken moet
 
Ik ontken wat ik moet doen
Praat overal doorheen
Idiote waanideeën
Ik eindig nog alleen
 
Luisteren is zo belangrijk
En dat doe ik ook wel vaak
Maar ben ik eenmaal op dreef
Dan is dat een slechte zaak
 
Dan opent mijn monster zijn muil
En bijt en brult door
Dat mijn eigen oren sluiten
En ik niets meer hoor
 
Het spijt me dat ik zwak ben
Zo zwak en zo klein
Dan is het best wel fijn
Dat jullie mijn vrienden zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten