dinsdag 20 september 2011

You made me say I'm sorry, and then you turned away.

Mijn buurjongen is dood. Niet dat hij naast me woonde, niet dat ik hem kende, maar hij blijft dood. Zijn ouders en broer wonen naast me, maar hij niet. Hij was een pop waar wat leven in gepompt was. Zijn hersenen waren zo slecht ontwikkeld dat ze niet dachten dat hij ouder dan 2 zou worden. Volgens mij is hij de 12 gepasseerd. Hij was eigenlijk altijd een baby, maar nog gebrekkiger en zonder controle over zijn ledematen. Vaak vergat hij adem te halen en moest hij gered worden. Zijn broer, mijn buurjongen, had ook altijd wat. Bij lange na niet zo erg als zijn broertje, maar hij is wel een beetje traag. Aardige jongen verder.
Maar mijn buurman en buurvrouw hebben dus jaren lang gezorgd en gehouden van een jongetje die niet alleen niet een normale jongen is, maar ook elk moment eigenlijk niet meer in staat zou kunnen zijn om verder te leven. Hij zat in een centrum waar ze voor hem zorgden, ik weet het niet precies, maar hij woonde niet thuis. Soms moest hij aan een beademingsapparaat. Afgelopen zondag was het genoeg. De jongen was niet meer in staat om te leven en ze hebben de stekkers eruit getrokken.
Verschrikkelijk. Zoiets hulpeloos, maar wel van jezelf. Als ouders van zo'n fragiel kind, je houd van je kind, zelfs wanneer hij meer op een huisdier lijkt dan een mens. Ik kan me het niet voorstellen. Zullen ze altijd van hem gehouden hebben?  Zoveel als van mijn buurjongen?
Ik denk dat het beter was geweest als hij eerder was gestorven. Iets wat natuurlijk nergens toe in staat is leeft voor mij niet. Ik kan geeneens kracht zetten bij die woorden. Wat een gruwelijk lot moet het zijn om een abnormaal kind te krijgen. Een met Down, kanker of die al snel een kasplantje wordt. Tuurlijk zul je van ze houden, maar ik wens het mijn ergste vijand nog niet toe. Wat nou als ik zo'n kind krijg, die zonder machines niet kan leven? Kunnen ik en mijn vrouw dan ook een einde aan zijn verloren leven maken? Ben ik zo harteloos? Ik geloof dat iets wat meer verdriet veroorzaakt dan geluk het verdient om verwijderd te worden, maar of dat een rede is om een hulpeloos kind te doden weet ik niet.
Waarom is de wereld niet mooier, sterker en slimmer? Omdat de natuur geen geweten heeft, omdat de mens geen ideaal is en omdat de werkelijkheid onze geest vertroebelt.

Dat was dat voor vandaag.



Stay today, tomorrow comes
And take you away from me
Stay today, tomorrow comes
Because time has no mercy

Stay today, tomorrow comes
But now is so sweet and fine
Because today, just for now
The whole of you is mine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten