zondag 14 augustus 2011

Beauty and the Beast

Ze loopt over straat. Er is niets bijzonders aan de hand. Het weer is matig, de dag is één uit duizenden en de wereld draait zijn rondje zoals altijd. Maar zij is mooi. Lang, golvend haar, zandloperfiguur en een tred waar ik wel langer naar móét kijken. Ze heeft mooie ogen en volle lippen en een hartvormig gezicht. Maar wat maakt haar mooi?
Wat haar mooi maakt heb ik net opgenoemd, maar mooi zit in kleine dingen. Zelf een meisje die geen geweldig figuur heeft kan door alleen al haar fiets van het slot te halen de bewegingen maken waarvan ik al tranende ogen krijg.
- Even kort, ja het gaat over meisjes, maar liever ben ik niet seksistisch of wat dan ook. Probeer alsjeblieft wat ik ook zeg niet als beledigend op te vatten, ik meen dat man en vrouw gelijk zijn, maar ik val nou eenmaal op vrouwen. Vanuit dat standpunt heb ik mijn blik op de wereld. Mijn excuses.-
Waarom verdient dit meisje mijn aandacht? Waarom heb ik in mijn hoofd een soort checklist van alle goede kenmerken van het betere geslacht? Sterker nog, zie ik bijvoorbeeld twee vriendinnen naast elkaar dan vergelijk ik deze en maak ik een keuze "voor welke ik zou gaan". Idioot. Grote kans dat ik deze twee dames nooit van mijn leven weer zal zien. Ik snap niet waarom ik zoiets denk.
Wat geeft mij het recht om mensen alleen op hun uiterlijk te beoordelen? Vaak beoordeel ik eerst en realiseer ik me daarna dat ik zoiets niet kan maken. Want  mensen doen dat natuurlijk ook bij mij. Kalend, groot hoofd, niet breed genoeg, niet lang genoeg, loopt raar, rare blik, geen bruine ogen, weer ik veel. In de ogen van een ander kan ik net zo tekort schieten als elk ander. Maar als zij het doen mag ik het ook. Doen ze het? Het is een soort strijd in mijn hoofd. In mijn eigen hoofd mag ik van iedereen vinden wat ik wil, maar ergens vermoed ik dat kwade, slechte gedachten en oordelen hetzelfde terug zullen krijgen.
Is het niet vaak dat ook het meisje ,die zesentwintigste in de lijst van mooie dames in de straat staat, veel leuker, slimmer en grappiger is dan de vijfentwintig dames boven haar? Ik kan alleen maar hopen dat andere mensen mij diezelfde gedachte gunnen.
Ik haat het om mooie mensen boven minder mooie mensen te zetten. Ik weet dat als ik later een vrouw zal nemen, haar persoonlijkheid langer blijft dan haar mooie uiterlijk. Of ze leuk, slim en grappig is zal dan veel belangrijker zijn. Dit is natuurlijk als ik door haar uiterlijk heen kan kijken. Ik kan me ook voorstellen dat de eigenschap "mooi" even hoog staat als leuk, grappig en slim. Een man is niet blind natuurlijk. En net zoals schoonheid kan een persoonlijkheid ook veranderen. Dat is iets waar maar weinig mensen bij stil staan. De persoonlijkheid hoeft nog geeneens te veranderen. Een persoonlijkheid is ook alleen maar een kader waarbinnen een persoon reageert op verschillende situaties. Je vriendin kan dus heel leuk zijn wanneer je nog aan het flirten bent, maar zodra het nieuwe eraf is erg tegenvallen.
Is het niet beter om minder goed te weten wat goed of wat slecht is?
Daar kom ik morgen nog wel op terug.

Een zekere vriendin van mij kon het mijn gedichten niet bijhouden. Als er iemand is die behalve haar mijn blog porbeert te volgen (ik ben blij met een poging) zeg dan alsjeblieft of ik te veel gedichten blog. Elk van deze rijmende woordgroepen hebben tijd en fantasie gekost en ik zou het jammer vinden als deze zelfs hier in de vergetelheid belanden.

Pretty as a rosebud,
More pretty than her mother.
She doesn't really like me, but
I love her like no other.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten