zaterdag 13 augustus 2011

Hello, my name is Inigo Montoya

Manieren. De een heeft ze de ander niet. Voor de een is het netjes om iemand met 'u' aan te spreken terwijl de ander het grote onzin vind. Natuurlijk is dit voor een sociaal uitgedaagd persoon als een achttienjarige een lastige zaak. Hoe kan ik beleefd overkomen zonder weer te pompeus over te komen?
Elke situatie vraagt om een nieuwe manier van voorstellen bijvoorbeeld. Neem een verjaardag. Aan de ouders van een vriend of vriendin stel ik me altijd keurig voor door ze een hand te geven, staan er dan broers of zussen in de buurt dan geef ik die ook een hand. Maar zo niet? Als ze ouder dan mij zijn dan wil ik ze soms alsnog wel een hand geven, maar als ze jonger dan mij zijn weer niet. En vrienden van de jarige die ik niet ken? Als ik in gesprek kom wil in me nog wel voorstellen, maar geef je dan een hand? Een jongen eerder dan een meisje.
Over meisjes gesproken, en vrouwen in het algemeen: wanneer geef je drie kussen of schud je ze de hand? Je hebt vrouwen die je de hand geven, andere hand op je bovenarm en schuiven dan drie keer, heen en weer, hun kaak tegen je wangen terwijl ze smakgeluiden maken. Die stomme smakgeluiden ook, waar slaan die op?
Bij moeders, tantes of andere dames in de leeftijdscategorie "OUD(er)" vind ik het wel normaal om de driesmak te doen, maar bij dames, of meisjes, rond mijn leeftijd is dat alweer wat aparter voor mij. Vooral omdat het iets is wat ik nog niet zo lang doe. Het hoort bij volwassen worden.
Als ze jonger dan mij zijn is het nog ongemakkelijker, voor de zekerheid geef ik ze normaal een hand.

Maar bij familie van een vriend of vriendin, hoe begroet je als je er voor de tweede keer bent? Ik heb vaak genoeg gehad dat als ik ergens thuis kwam er niemand was, of later kwam, of na een tijdje weg ging. Maar geef je dan nóg pompeus de hand? Ik weet in ieder geval dat het normaal is om even gedag te zeggen. Minder ongemakkelijk eerlijk gezegd.

Waarom stel ik me niet altijd voor? Omdat ik niet altijd weet of ik iemand nog vaker tegenkom of langer mee omga. Het is ook raar als je ergens met je broer bent en een van zijn vrienden tegenkomt en na drie seconden je hand uitsteekt terwijl ze je allebei wat vreemd aankijken. Misschien was dat wel niet zo vreemd. Nog veel vervelender is als je iemand voor de tweede keer tegenkomt, bij iemand thuis of op een feestje, en je nog steeds of niet meer zijn/haar naam weet. Daar ben ik echt slecht in.

Wat korte dingetjes.


Peroxide, waterstof, natriumfosfaat
Ik weet al lang niet meer waar dit over gaat
Germanium, titaan, broom
Van scheikunde word ik sloom
-
Mijn ogen zijn geopend,
Maar mijn gedachten nog wat vaag.
Ik kan nu niet wegdromen,
Want ik heb wiskunde vandaag.
 -
Als je me roept,
Zal ik je horen,
Als zij me roept,
Ben ik verloren.
Noem jij mijn naam,
Dan zal ik blij zijn
Noemt zij mijn naam,
Dan doet mijn hart pijn
-
Is er een dag somber en grauw,
En heb ik weer geen zin,
Dan komen ze al gauw,
En kleuren de grijze massa in.
 
Lachende meisjes
Zijn een wonder,
Lachende meisjes,
Kan niet zonder
 -
Laten is niet moeilijk,
Laat mij toch met rust
Laat mij in mijn wereld,
Ik ben me niets bewust.
 
Laat me op mijn bek gaan,
Laat mij toch alleen
Ik hoef niets, wil niets, laat mij toch
Ik wil niets meteen.
-
Jij weet me te verleiden,
Harde woorden te vermijden.
Ik had overal naar je gezocht
Nu ben ik aan je verknocht.
 
Je vult me met liefde en geluk,
Als ik naar jou pluk.
Je bent mijn donkerbruin genot,
Ik ben echt veel te zot
 
Op chocolademelk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten